Menu Zoeken Helpdesk voor gratis advies 085 273 2310

Conflict in team? In 6 stappen naar een oplossing

Teamdynamiek-vogels-sepia

Een conflict in je team heeft gevolgen voor zowel de betrokkenen als voor het bedrijf. Het zorgt voor spanningen tussen collega’s en leidt tot een verlies van productiviteit. In ernstige gevallen kan het zelfs aanleiding zijn voor ontslag of langdurig verzuim.

Om teamconflicten te voorkomen en te verhelpen, kun je als werkgever diverse stappen zetten. Op deze pagina vertellen we je hoe je dat het beste kunt aanpakken. Je ontdekt wat de meest voorkomende oorzaken zijn van ruzie tussen collega’s en je leert hoe je de rust binnen je team herstelt.

Wat zijn de oorzaken van een teamconflict?

Een teamconflict kan talloze oorzaken hebben. Van een openlijke ruzie tot sluimerende spanning en van een hoge werkdruk tot verongelijktheid tussen collega’s onderling. Veel voorkomende oorzaken van teamconflicten vind je hieronder:

  • ​Werknemers hebben verschillende waarden die met elkaar botsen
  • Werknemers raken in conflict omdat ze een andere kleurpersoonlijkheid hebben
  • Een werknemer voelt zich verongelijkt of tekortgedaan tekortgedaan door een collega
  • Het teamconflict komt voort uit een hoge werkdruk binnen het team
  • Een meningsverschil blijft sluimeren en groeit uit tot een ruzie
  • Er is sprake van een misverstand in de communicatie
  • Er ontstaat onenigheid over een promotie of loonsverhoging

​Waar mensen werken, komt soms onenigheid voort. Dat is bijna niet te vermijden. Maar door goed te communiceren, loopt onenigheid niet zomaar uit op een conflict. De meeste conflicten ontstaan dan ook omdat er onvoldoende of verkeerd gecommuniceerd wordt.

Infographic - Oorzaken teamconflict

Conflict in team oplossen: in 6 stappen naar succes

In de meeste gevallen kun je een conflict tussen collega’s oplossen door een goed gesprek met hen te voeren. Je geeft de betrokkenen daardoor de kans om hun woede, zorgen en frustraties te delen. Je krijgt hierdoor een beter beeld van wat er aan de hand is en hoe je samen tot een passende oplossing komt.

Het tijdig aanpakken van een conflict in je team is van essentieel belang. Door een conflict te laten sluimeren, loop je het risico op verzuim, juridische kosten, ontslagprocedures en een afname in productiviteit, continuïteit en omzet. Ook voor de teamleden zelf hebben conflicten grote gevolgen. Denk aan overspanning, burn-out, een afname in werkplezier en gevoelens van angst en onrust.

Deze gevoelens zijn vaak niet alleen aanwezig op de werkvloer, maar ook in het privéleven. Zo kan een conflict in het team leiden tot slapeloosheid en stress. Op de lange termijn leidt dit tot langdurige of zelfs blijvende problemen van zowel fysieke als mentale aard.

Is er een conflict in je team? Of merk je dat er spanningen ontstaan tussen collega’s? Volg dan de volgende 6 stappen om tot een duurzame en blijvende oplossing te komen:

1. Plan een gesprek in met de betrokkenen

Een goed gesprek is de beste manier om een teamconflict op te lossen. Start dus altijd met het inplannen van een gesprek tussen de directe betrokkenen. Benadruk op voorhand dat het gesprek niet als doel heeft om te ontdekken wie de schuldige of hoofdverantwoordelijke is, maar dat het gaat om het vinden van een passende oplossing.

Als werkgever is het niet je taak om het conflict zelf op te lossen. Het is juist de bedoeling dat je als onafhankelijk derde persoon leidinggeeft aan het gesprek en dat je de betrokkenen in staat stelt om zelfredzaam te werk te gaan. Het is de bedoeling dat de betrokkenen samen tot een oplossing komen. Door met elkaar in gesprek te gaan, wordt alvast een eerste belangrijke stap gezet.

2. Stel je onpartijdig en onbevooroordeeld op

Vaak heb je als werkgever een redelijk beeld van wat er aan de hand is en wat de oorzaken zijn. Toch is het belangrijk om tijdens het gesprek onpartijdig en onbevooroordeeld te blijven. Bied een luisterend oor, gebruik geen veroordelende woorden en geef beide partijen de kans om hun hart te luchten. Alleen zo komen de betrokkenen nader tot elkaar en leren ze elkaars motieven begrijpen.

Houd er rekening mee dat ruzies doorgaans niet ontstaan uit haat of nijd, maar uit miscommunicatie, onbegrip en verongelijktheid. Mensen die in de aanval gaan, doen dat vaak om zichzelf en hun waarden te verdedigen. Dit komt bijvoorbeeld voort uit een groot rechtvaardigheidsgevoel, maar soms ook uit idealisme of onzekerheid. Onthoud dat beide betrokkenen niets liever willen dan een oplossing, maar dat er goede communicatie nodig is om dit te bereiken.

3. Ga samen op zoek naar een concessie

Tijdens het gesprek is het niet van belang wie er gelijk heeft of wie er aan het langste eind trekt. Het enige dat telt is dat de betrokkenen samen tot een concessie komen. Dat betekent vaak dat beide partijen water bij de wijn moeten doen. Schroom niet om dit te benadrukken tijdens het gesprek, want juist omdat beide partijen overtuigd zijn van hun eigen gelijk, zitten ze een goede oplossing in de weg.

4. Leg de gemaakte afspraken schriftelijk vast

Vaak leidt een goed gesprek tot een oplossing waar beide partijen zich in kunnen vinden. Dat betekent overigens niet dat het conflict meteen verholpen is. De ervaring leert dat een conflict vaak nog wat tijd nodig heeft om te slijten. Het belangrijkste is dat de lucht is geklaard, waardoor de betrokkenen weer met elkaar door één deur kunnen. Ook leren ze tijdens het gesprek om hun onderlinge gevoelens met elkaar te delen, in plaats van deze op te kroppen.

Om te voorkomen dat het conflict opnieuw oplaait, is het verstandig om de oplossing samen met de betrokken partijen op papier te zetten. Mocht het teamconflict in de toekomst wederom oplaaien, dan kun je deze schriftelijke oplossing van stal halen en dit met het team bespreken.

5. Plan een preventief opvolggesprek in

Wil je voorkomen dat het conflict in het team blijft sluimeren? En wil je een blijvende, positieve gedragsverandering teweegbrengen? Plan dan altijd een opvolggesprek in. Je bespreekt dan in hoeverre de communicatie naar aanleiding van het eerste gesprek is verbeterd en wat er kan gebeuren om de samenwerking nog verder te verbeteren.

6. Kom je er samen niet uit? Vraag team mediation aan

Kom je er samen niet uit? Vraag dan zo snel mogelijk een teammediation aan. Hiermee voorkom je langdurige negatieve gevolgen voor je team en je bedrijf. Het is belangrijk om hier niet mee te wachten. Hoe eerder je erbij bent, hoe kleiner de kans dat je bedrijf en je personeel hieronder lijdt.

Tijdens een teammediation schuift een onafhankelijke arbeidsmediator aan bij het gesprek. Hij of zij helpt de betrokkenen dan alsnog om tot een redelijke oplossing te komen. Misschien denk je bij jezelf: maar dat heb ik toch al geprobeerd? Dat klopt, maar vergeet niet dat een arbeidsmediator over specifieke kennis beschikt om conflicten tussen teamleden op te lossen en dat haar/zijn onpartijdigheid vaak bijdraagt aan de veiligheid bij een dergelijk gesprek.

Wil je zeker weten dat teammediation een goede investering is? Kies dan voor hulp bij een arbeidsconflict altijd voor een MfN-registermediator. Je weet dan zeker dat de mediator een volwaardige opleiding heeft gevolgd en over de juiste tools beschikt om jouw teamconflict op te lossen.

Richard van de Wijngaart

Conflict in team oplossen? Vraag om vrijblijvend advies

Is er sprake van een conflict binnen je team? Of zijn er onderlinge spanningen die tot een conflict dreigen te leiden? Dan denkt Dé Arbeidsmediators graag met je mee over een oplossing.

Wij bieden landelijke dekking en werken uitsluitend met MfN-registermediators, waardoor de best mogelijke kwaliteit gewaarborgd is. Onze arbeidsmediators weten als geen ander hoe ze moeten omgaan met conflicten in teams. En ze helpen jouw team bij het voorkomen en oplossen van alle denkbare spanningen op de werkvloer.

Meer weten over de mogelijkheden van arbeidsmediation in jouw regio? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek. We vertellen je graag meer! Direct een offerte aanvragen kan ook.

Wij zijn je graag van dienst

Bekijk onze mediators