In het kort: arbeidsconflicten effectief oplossen
- Arbeidsconflicten ontstaan vaak door miscommunicatie of botsende persoonlijkheden.
- Vroegtijdig ingrijpen kan escalatie voorkomen.
- Open communicatie is essentieel om relaties te herstellen.
- Een mediator kan helpen bij het oplossen van conflicten en het vermijden van verdere problemen, zoals ziekmelding door stress.
- Het voorkomen van escalatie bespaart emotionele schade en kosten door verzuim of juridische stappen.
Hoe los je een arbeidsconflict op de werkvloer op?
Het oplossen van een conflict op de werkvloer vraagt om een gestructureerde aanpak. Hier zijn vier belangrijke stappen:
Herken het probleem vroegtijdig
Vaak beginnen conflicten met kleine signalen, zoals een medewerker die zich terugtrekt, regelmatig klaagt over werkdruk, of minder betrokken lijkt. Als leidinggevende of collega is het belangrijk om deze tekenen snel te herkennen en te benoemen voordat ze escaleren. Vroegtijdig ingrijpen biedt de kans om het conflict in een vroeg stadium te de-escaleren, en voorkomt dat spanningen het team als geheel beïnvloeden. Voorkomen is beter dan genezen, en een tijdige reactie kan verdere schade beperken.
Ga met elkaar in gesprek
Een open gesprek is cruciaal om de oorzaken van een conflict bloot te leggen. Nodig de betrokkenen uit voor een gesprek en creëer een veilige ruimte waarin zij hun gevoelens en zorgen kunnen uiten .Dit is vaak de eerste stap in het herstellen van een verstoring in de arbeidsrelatie. (wat niet verward mag worden met een verstoorde arbeidsrelatie). Het is belangrijk om goed te luisteren en open vragen te stellen zoals: "Hoe ervaar jij de situatie?" Dit bevordert wederzijds begrip en maakt de weg vrij voor een constructieve oplossing. Vaak zijn mensen in conflict bang voor de confrontatie, vooral als er machtsverschillen spelen. In die gevallen kan een vertrouwenspersoon helpen om het gesprek in goede banen te leiden, zodat iedereen zich veilig voelt om zijn standpunt te delen (Bron: werkwijzer arbeidsmediation)
Zoek naar een gemeenschappelijk doel
Bij het oplossen van een conflict helpt het om de focus te verleggen van het probleem naar een gezamenlijk doel. Dit doel kan bijvoorbeeld de succesvolle afronding van een project zijn, of het verbeteren van de werksfeer voor het hele team. Door de aandacht te richten op wat beide partijen bindt, creëer je een basis voor samenwerking en compromissen. Het is belangrijk dat alle betrokkenen begrijpen dat zij samenwerken voor hetzelfde doel, wat helpt om persoonlijke spanningen te overstijgen en een meer objectieve houding aan te nemen.
Schakel een mediator in wanneer nodig
Als het gesprek geen vooruitgang boekt, of als de emoties te hoog oplopen, kan een mediator voor arbeidsconflicten uitkomst bieden. Een mediator biedt een neutrale en objectieve kijk op de situatie, waardoor partijen meer openstaan voor oplossingen. Dit is vooral nuttig in complexe gevallen, zoals conflicten waarbij ziekteverzuim een rol speelt, of wanneer het conflict grote invloed heeft op de rest van het team. De mediator begeleidt de betrokkenen naar een oplossing zonder te oordelen, en zorgt ervoor dat beide partijen zich gehoord en begrepen voelen.
Wanneer vraag je hulp bij een arbeidsconflict?
Een mediator kan objectief beide partijen begeleiden naar een oplossing en voorkomt vaak dat juridische stappen noodzakelijk zijn. Het inschakelen van een mediator is verstandig wanneer:
- Spanningen blijven toenemen of het conflict escaleert.
- Er sprake is van een arbeidsconflict met de leidinggevende, waarbij machtsverhoudingen het gesprek bemoeilijken.
- Het gaat om een complex conflict met de werkgever, bijvoorbeeld tijdens re-integratie.
- Een medewerker zich ziek meldt door een arbeidsconflict of als er spanningen ontstaan tijdens ziekte.
- De communicatie volledig is vastgelopen en emoties het conflict verergeren.
Voor conflictoplossing kun je kiezen voor arbeidsmediation (waaronder ook teammediation), exit mediation of rechtsbijstand. Meer informatie hierover vind je op onze pagina hulp bij een arbeidsconflict.
Wat zijn de voordelen van mediation bij een arbeidsconflict?
Mediation biedt veel voordelen bij het oplossen van een arbeidsconflict op de werkvloer:
- Het traject voor arbeidsmediation is snel; meestal wordt het conflict in 2 à 3 gezamenlijke gesprekken opgelost.
- Mediation is objectief en vertrouwelijk; alle partijen ondertekenen een mediationovereenkomst
- Beide partijen behouden controle over de oplossing, zonder tussenkomst van een rechter.
- Het bespaart kosten, zeker vergeleken met juridische procedures. Gemiddeld kost een mediationtraject €2000,-
- De relatie kan vaak worden hersteld, wat gunstig is voor een goede werksfeer en productiviteit op de lange termijn.
Accepteer cookies om deze video te bekijken
Hulp nodig bij een arbeidsconflict? Vraag om vrijblijvend advies.
Wil je een arbeidsconflict oplossen op de werkvloer? Of ben je bang dat onderlinge spanningen uiteindelijk leiden tot een dergelijk conflict? Trek dan tijdig aan de bel en vraag Dé Arbeidsmediators om hulp.
Wij bieden landelijke dekking en werken uitsluitend met ervaren MfN-registermediators. Je weet daardoor zeker dat je met kundige en goed geschoolde professionals samenwerkt. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem via onderstaande button contact met ons op of vraag direct een offerte aan.
Accepteer cookies om deze video te bekijken